Tweede nota wijziging inzake autobelastingen Belastingplan 2015
Tweede nota wijziging inzake autobelastingen Belastingplan 2015
De staatssecretaris van Financiën Wiebes heeft 23 oktober 2014 een tweede nota van wijziging op het Belastingplan 2015 naar de tweede kamer gestuurd.
Deze nota betreft het volgende:
Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen heeft de Tweede Kamer aangegeven de vereenvoudiging van de autobelastingen, oa bijtelling auto, te willen betrekken bij de herziening van het belastingstelsel. De autobrief 2.0 zal hierdoor niet eerder van 1 januari 2017 in werking treden. Echter eindigen enkele fiscaal gunstige maatregelen voor zuinige auto’s automatisch met ingang van 1 januari 2016. Dit maakt 2016 tot een tussenjaar waarvoor enkele wijzigingen in de autobelastingen noodzakelijk zijn.
Per 1 januari 2016 loopt de vrijstelling in de MRB voor (semi)elektrische auto’s af. Daarnaast verdwijnen de bijtellingscategorieën van 4% en 7%. Per 2016 zullen leaseauto’s uit de categorieën 4% en 7% in de 14%-bijtellingscategorie vallen.
Voor het tussenjaar 2016 introduceert Wiebes een half tarief in de MRB voor (semi)elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram, zodat deze auto’s ook in 2016 fiscaal gestimuleerd worden. De bestaande gewichtscorrectie van 125 kilo voor alle hybride en (semi)elektrische auto’s blijft gehandhaafd.
De staatssecretaris handhaaft daarnaast de 7%-bijtellingscategorie. Deze categorie zal in 2016 gelden voor volledige elektrische auto’s.
In de overige bijtellingscategorieën vinden de volgende wijzigingen in het belastingplan 2015 plaatst.
- De categorie van 14% bijtelling zal gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 t/m 50 gram.
- In de categorie van 20% bijtelling vallen auto’s met een CO2-uitstoot van 51 t/m 79 gram.
- De categorie van 25% bijtelling zal gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot van 80 gram of meer.
Voor leasecontracten die voor 1 januari 2016 zijn ingegaan geldt dat deze onder het huidige bijtellingsregime blijven vallen. Lopende leasecontracten worden gerespecteerd met een maximum van 60 maanden.
De aanpassingen voor 2016 zijn nodig omdat de snelle technologische ontwikkelingen op het terrein van CO2-uitstoot een aanscherping van de normen vereisen om de belastinginkomsten op niveau te houden en verdere marktverstoring te voorkomen. Daarnaast moeten de autobelastingen ook in 2016 een bijdrage leveren aan het SER-akkoord voor duurzame groei en de ambitie om in het jaar 2020 zo’n 200.000 (semi)elektrische auto’s in het wagenpark te hebben. De wijzigingen in de autobelastingen voor 2016 zijn budgetneutraal.