Toggle navigation

Contact

Bel onze adviseurs
020 - 344 59 00,
of e-mail ons geheel
vrijblijvend
info@koppeladvies.nl

Naam organisatie:
TicketSwap
Recensent:
Hans Ober
Organisatie vorm:
BV
Dienst:
Internetplatform voor de koop en verkoop van toegangskaarten voor evenementen

Aantal medewerkers:
90+
Website:
www.ticketswap.nl

ticketswap3

TicketSwap is een internetplatform voor de aan- en verkoop van tweedehands toegangskaarten. In korte tijd is TicketSwap uitgegroeid tot hét online platform voor het kopen en verkopen van e-tickets voor evenementen, festivals en concerten. Veiligheid, eerlijkheid en gemak staan bij TicketSwap voorop: verkopers zijn verzekerd van hun geld en kopers, die direct na betaling hun toegangskaarten in hun mailbox ontvangen, weten zeker dat ze een geldig kaartje in handen hebben én dat ze daarvoor niet teveel hebben betaald.

De beslissing om over te stappen naar Koppel was snel genomen

In de zomer van 2012 kwam Hans Ober voor het eerst op het idee voor een online platform waarbij consumenten e-tickets konden kopen en verkopen. “Er bestond destijds nog geen veilige en eenvoudige manier voor de aan- en verkoop van tweedehands kaartjes en ik merkte zelf dat ik daarbij tegen allerlei problemen aanliep.” Met zijn ruwe plan benaderde hij twee partners, die hun sporen al ruimschoots verdiend hadden in het bouwen van websites. De drie besloten samen verder te gaan en zo ontstond eind 2012 TicketSwap, dat al snel uitgroeide tot een begrip in ticketland.

Het eerste jaar werkte TicketSwap nog niet samen met Koppel, maar met een ander administratiekantoor, die de kersverse onderneming vooral bijstond met belastingadvies. “Die samenwerking was op zich prettig, maar op een gegeven moment liepen we toch tegen een aantal praktische zaken aan,” vertelt Hans. “We merkten dat zij weinig affiniteit hadden met technologie en ze hadden niet voldoende capaciteit om zich aan te passen aan onze hoeveelheid boekingen.” Omdat elke transactie op het platform een administratieve handeling inhoudt en het aantal aan- en verkopen via de site in korte tijd razendsnel toenam, kostte het handmatig invoeren van alle boekingen al gauw zeeën van tijd.

Via zijn twee compagnons, die in hun andere onderneming al langer zaken deden met Koppel Advies, kwam Hans in contact met Nico Koppel. Direct viel Hans de persoonlijke interesse van Nico in start-ups op. “Tijdens ons eerste gesprek liet hij niet alleen zijn affiniteit met start-ups en IT doorschemeren, maar maakte hij ook meteen duidelijk hoeveel tijd het zou besparen als alle transacties in ons systeem automatisch omgezet zouden worden in boekingen,” vertelt Hans. De beslissing om over te stappen was dan ook vrij snel genomen. Onder begeleiding van Koppel werd voor TicketSwap een volledig geautomatiseerde oplossing gebouwd, die naadloos aansluit op het systeem van Koppel en met één druk op de knop zorgt voor de administratieve afhandeling van de nog altijd groeiende stroom transacties.

Wij geven de mensen van Koppel volledig de vrije hand

Het bleef niet bij die ene oplossing. Want toen in 2015 de Europese btw-regels voor dienstverlening via internet veranderden, bleek Koppel opnieuw van grote toegevoegde waarde voor TicketSwap. Hoe zit het precies? Sinds 1 januari 2015 moeten ondernemers de btw niet langer afdragen in het land waar ze zelf gevestigd zijn, maar in de landen van hun afnemers. Om te voorkomen dat bedrijven zich moeten registreren in elk EU-land waar zij diensten leveren, is de mini One Stop Shop-regeling (MOSS) ingevoerd. Met deze regeling kunnen ondernemers de btw over hun digitale diensten aangeven via één EU-land. Hans vertelt: “Wij waren inmiddels ook in een aantal andere Europese landen actief. Koppel heeft een unieke optie in ons systeem gebouwd, waarbij klanten nu moeten aangeven in welk land zij zich bevinden. Het systeem berekent dan het daar geldende btw-tarief. Dankzij deze oplossing kunnen wij nu één aangifte doen voor Nederland en één voor de overige EU-landen. Dat bespaart ons een hoop tijd.”

En ook anno 2016 is de samenwerking met Koppel nog altijd van wezenlijk belang voor de onderneming. “Momenteel zijn we bezig met het inrichten van een nieuwe BV-structuur,” verklaart Hans. “Daarbij is het heel prettig dat Koppel ons helpt en adviseert. Omdat ze zo goed op de hoogte zijn van onze situatie, kunnen we hen hierin volledig de vrije hand geven. Zij overleggen met onze juristen, rekenen alle opties voor ons door en komen vervolgens met een voorstel.”

Koppel voelt bijna als een afdeling van TicketSwap

“Ik vind het een groot voordeel dat we voor een breed pakket aan diensten bij Koppel terecht kunnen,” gaat Hans verder. “Inmiddels verzorgt Koppel ook onze salarisadministratie en de administratie van onze persoonlijke holdings. Ze weten zoveel van ons bedrijf dat wij met het volste vertrouwen al onze financiële zaken aan hen uitbesteden.” Lachend voegt hij daaraan toe: “Koppel voelt soms zelfs een beetje als een afdeling van TicketSwap.” Hans is momenteel druk bezig met de aankoop van een eigen woning. En ook daarbij speelt Koppel een rol. “Omdat Nico onze financiële situatie zo goed kent, kan hij ons ook uitstekend van persoonlijk financieel advies voorzien. Het is heel fijn dat we niet alle cijfers weer ergens ander opnieuw moeten laten zien.”

Volgens Hans is het “van levensbelang” voor zijn onderneming dat Koppel de taal van IT spreekt en affiniteit heeft met de branche. De jonge ondernemer spreekt regelmatig bedrijven in de online sector en beveelt Koppel dan ook regelmatig aan, zegt hij. “We hoeven bij Koppel niet steeds weer opnieuw uit te leggen hoe het zit. Ze snappen ons gewoon en weten precies wat wij nodig hebben.”

De oude situatie

Sinds de oprichting in 2012 is TicketSwap in korte tijd uitgegroeid tot een gevestigde partij voor de aan- en verkoop van e-tickets. Het platform hanteert een maximale verkoopprijs van 120 procent van de oorspronkelijke prijs. Verkopers betalen bemiddelingskosten en aan kopers van de tickets worden transactiekosten in rekening gebracht. Omdat iedere transactie een administratieve handeling is, werd de boekhouding al snel zeer complex. Daarom gingen de oprichters op zoek naar een slimme oplossing.

De oplossing

Koppel Advies was in staat om een volledig geautomatiseerde oplossing te leveren voor de administratieve afhandeling van de aan- en verkopen van de tickets. Dankzij goed onderling overleg en strakke samenwerking met de programmeurs van TicketSwap hoeven de administratieve afhandelingen niet langer meer handmatig verwerkt te worden, maar vindt het proces compleet geautomatiseerd plaats. Een eenmalige investering die een enorme tijdbesparing heeft opgeleverd.

De voordelen

  • Slimme oplossingen die direct substantiële besparingen opleveren
  • Koppel spreekt de taal van IT en weet wat nodig is in deze branche
  • Koppel begrijpt wat nodig is om een IT-onderneming te runnen en weet dat daar soms totaal andere cyclussen bij horen dan bij meer traditionele ondernemingen
  • Koppel heeft TicketSwap meegemaakt van start-up tot volwassen organisatie en heeft in die diverse stadia verschillende oplossingen kunnen bieden
  • Korte lijnen en vaste aanspreekpunten
Send this to a friend