Naam organisatie:
Academie van de Stad
Recensent:
Wifred Fischer
Organisatie vorm:
Stichting
Dienst:
Onderwijs en studenten verbinden met grootstedelijke problematiek en uitdagingen
Aantal medewerkers:
15
Branche:
Non-profit
Website:
www.academievandestad.nl
Koppel Advies stimuleert je om je administratie beter, slimmer en goedkoper aan te pakken
Deskundigheid was dus de eerste vereiste voor Wilfred. “In dit geval specifieke deskundigheid op het gebied van financiële en fiscale regels voor stichtingen. Daarbij spelen immers andere zaken dan bij commerciële ondernemingen, zoals ANBI, bepaalde fiscale vrijstellingen, etc.” Deskundigheid is ook dat het administratiekantoor de ontwikkelingen op dat gebied goed in de gaten houdt, en aan de bel trekt als die van belang zijn voor Wilfred. Zodat hij daar niet zelf achteraan hoeft. “Maar ook technische en praktische deskundigheid: hoe kan ik nóg slimmer mijn grootboek inrichten? Hoe kan ik slimmer inboeken? Daar hoef ik zelf niet om te vragen bij Koppel Advies; daar komen zíj mee als dat van belang is.” Natuurlijk kan hij ook met zijn schoenendoos vol bonnen aankomen: “De ouderwetse manier. Maar Koppel zal je altijd stimuleren om het beter, slimmer en voor jezelf goedkoper te doen.”
Die proactiviteit laat Koppel op alle vlakken zien: “De Belastingdienst heeft een soort kwaliteitskenmerk in het leven geroepen onder de naam Horizontaal toezicht. Dat heeft Koppel, waardoor de verwerking van onze aangiftes sneller en soepeler gaat. Aan hun kant hebben ze de zaakjes dus heel goed op orde.”
Koppel wil zo veel mogelijk waarde toevoegen door zich aan jóu aan te passen
Al bij het eerste contact met Koppel Advies viel het Wilfred op hoe persoonlijk zij zijn in hun aanpak: “Ze luisteren heel goed naar wat ík wil en spelen daarop in door hun dienstverlening aan te passen. Andere kantoren willen vaak eenheidsworst: ze hebben bepaalde pakketten, en daar moet jij inpassen anders hebben ze je liever niet. Bij Koppel is het dus precies andersom: ze willen zo veel mogelijk waarde toevoegen door zich aan míj aan te passen. En ondanks die mooie vorm van maatwerk zijn ze tóch betaalbaar.”
‘Meedenken’ is inmiddels een hol en abstract begrip. Maar voor Wilfred blaast Koppel die term nieuw leven in: “Wat is meedenken? Bij Koppel betekent het dat ze zichzelf een signaalfunctie hebben toebedeeld. Ze zien hoe ik dingen doe, en spelen daarop in. Ik doe bijvoorbeeld zelf de debiteurenbewaking. Dan geven zij aan: via het systeem kunnen we je zus en zo ondersteunen. Misschien is het dan makkelijker. Ze leggen goed uit wat ze bedoelen, en laten vervolgens de keus aan mij. In dit geval was het voor ons niet nodig. Je hoeft er natuurlijk ook geen gebruik van te maken, maar dat ze het doen is erg prettig.”
Signaleren; dat doet Koppel ook als Wilfred iets vergeet. “Soms vergeet ik een mutatie door te geven voor de salarissen. Dan behoeden zij mij: ‘Wilfred, zijn er deze maand nog mutaties geweest?’ Dan kan ik die nog op tijd doorsturen. Dat geeft een rust.”
Wat mij betreft is Koppel hét administratiekantoor voor stichtingen
In het begin waren alle medewerkers van Academie van de Stad via een payrollingbureau in dienst. “Dat deed ik voor het administratieve gemak.” Maar het was wel veel kostbaarder dan wanneer Wilfred die mensen zelf in dienst zou nemen. Hij ging het gesprek aan met Koppel: “Zij vertelden mij haarfijn welke consequenties dat zou hebben, wat ik allemaal moest regelen, en volgens welk stappenplan. Ook toen gaven ze mij de rust en het vertrouwen om het te doen.” En niet zonder resultaat: Wilfred heeft nu jaarlijks zo’n 65.000 euro méér te besteden. “Puur omdat de kosten voor payrolling zijn weggevallen. Dankzij Koppel, want zij maakten dat ik de stap durfde te nemen.”
De beste administrateurs en fiscalisten voelen alsof ze onderdeel zijn van je eigen organisatie. “En zo voelt het bij Koppel. Wat mij betreft zijn zij hét administratiekantoor voor stichtingen.”
De oude situatie
Zes jaar gelden werd de stichting Academie van de Stad opgericht. Oprichter Wilfred Fischer ging op zoek naar een administratiekantoor dat hen in de volle breedte kon ondersteunen: administratie, belastingen en de accountantskantoren. Specifieker nog ging Wilfred op zoek naar een administratiekantoor voor stichtingen. Die deskundigheid en ervaring zou veel meerwaarde bieden, aangezien voor stichtingen vaak andere regels en voordelen gelden dan voor commerciële ondernemingen. Een zakenrelatie adviseerde Koppel Advies. En dat klikte meteen.
De oplossing
Al bij het eerste gesprek toonde Koppel Advies dat zij goed begrepen waar Academie van de Stad behoefte aan had. En daar speelden ze goed op in: Wilfred was onder de indruk van de deskundigheid van Koppel, en hun bereidheid hun dienstverlening aan te passen aan zijn situatie. Het is misschien geen expliciete specialisatie van Koppel, maar wat Wilfred betreft kunnen zij zich rustig als hét administratiekantoor voor stichtingen profileren.
De voordelen
- Deskundigheid, óók wat betreft de fiscale regelgeving voor stichtingen
- Proactief: Academie van de Stad hoeft nooit zelf aan de bel te trekken bij ontwikkelingen die van belang zijn, en als Wilfred zelf iets vergeet aan te leveren, wijst Koppel hem daarop
- Meedenken: op basis van de situatie van Academie van de Stad komt Koppel constant met suggesties om het werk makkelijker te maken
- Koppel brengt financiële rust: Wilfred weet dat zij overal bovenop zitten. Als er iets is, komt Koppel wel naar hem. Hij kan het dus loslaten
- Ondanks maatwerk betaalbaar