Inkomensverklaring IB60 aanvragen bij de Belastingdienst
Inkomensverklaring IB60 aanvragen bij de Belastingdienst
Medewerkers die een inkomensverklaring (ook wel een IB60-verklaring genoemd) nodig hebben – bijvoorbeeld omdat een woningbouwvereniging erom vraagt – kunnen deze aanvragen bij de Belastingdienst.
Een inkomensverklaring is een officiële verklaring van de Belastingdienst waarop de inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar vermeld staan. Op een inkomensverklaring staan de volgende gegevens:
- naam en adres van de aanvrager
- naam- en adresgegevens van de Belastingdienst
- het jaar waarover de Belastingdienst de inkomensverklaring afgeeft
- inkomensgegeven van de aanvrager
Wanneer is een inkomensverklaring nodig?
In sommige gevallen is een inkomensverklaring nodig. Bijvoorbeeld om vast te stellen of de belanghebbende recht heeft op een bepaalde subsidie of om te kijken of hij in aanmerking komt voor een huurwoning. Een woningcorporatie kan dan verzoeken een inkomensverklaring te overleggen.
Let op!
Er is geen inkomensverklaring nodig als men een aanslag inkomstenbelasting kan overleggen over het betreffende jaar. Als er geen aangifte is gedaan over een jaar waarvoor men een inkomensverklaring aanvraagt, gaat de Belastingdienst uit van de gegevens die werkgevers en uitkeringsinstanties verstrekken. Als deze gegevens onjuist, is het verstandig contact op te nemen met de betreffende werkgever of uitkeringsinstantie.
Aanvragen van een inkomensverklaring
U kunt een inkomensverklaring aanvragen via de BelastingTelefoon. Houd uw burgerservicenummer (BSN) bij de hand. De Belastingdienst stuurt u de inkomensverklaring binnen tien werkdagen naar de aanvrager.
Voor welke jaren kunt u een inkomensverklaring aanvragen?
Het is mogelijk om een inkomensverklaring aan te vragen voor de jaren 2005, 2006, 2007, 2008 en 2009. De Belastingdienst beschikt niet meer over de gegevens van oudere jaren. De verklaring over 2010 is vanaf juli 2011 beschikbaar.
Bron: Belastingdienst