Bescherm uw onderneming
Bescherm uw onderneming
Bescherm uw onderneming: bescherm uw informatie!
Deze website geeft tips en checklists voor een veilige informatieomgeving in uw onderneming. Uw organisatie is namelijk afhankelijk van allerlei soorten informatie. U beschermt uw organisatie door uw informatie goed te beschermen. Het principe is gelijk voor alle organisaties: grote bedrijven met een uitgebreide ICT-voorziening of kleine bedrijven met slechts één computer met internetverbinding.
Uw organisatie loopt risico
U hebt een goed lopend bedrijf met vernieuwende producten en diensten en een gevuld klantenbestand. De informatie over deze producten, diensten en klanten is voor de continuïteit van uw onderneming van levensbelang. Toch kunt u deze informatie sneller verliezen dan u denkt of kan deze in verkeerde handen vallen. U loopt daarmee schade op.
Bescherm uw organisatie
Tegen diefstal hebt u een inbraakalarm, geld bewaart u in een brandzekere kluis en u hebt procedures wat uw medewerkers op het kassasysteem mogen. Daarnaast hebt u ongetwijfeld nog allerlei andere maatregelen getroffen om uw bedrijfsbelangen te beschermen. De basis van deze beveiliging is dat u in kaart hebt waar uw risico’s liggen en op welke wijze u deze risico’s kunt verkleinen door goede maatregelen.
Wanneer het gaat om ICT en (digitale) informatie, is het principe hetzelfde. Ieder bedrijf is anders, dus ook in de digitale wereld bestaat geen uniform beveiligingsplan. Zorg dat u een risicoanalyse maakt van de belangrijkste bedrijfsprocessen en van de informatie die de kern voor uw organisatie vormt.
De kracht van de bescherming van uw organisatie ligt in een aanpak op drie vlakken tegelijk: Beleid, procedure en controle.
1. Beleid
Welke bedrijfsprocessen en informatie zijn essentieel? Waar liggen de risico’s en bedreigingen? Welke gegevens bewaart u (digitaal)? Maak een plan hoe u de bedrijfsprocessen en de benodigde informatie en (privacygevoelige) gegevens gaat beschermen.
Vraag een ICT-partner om de noodzakelijke begeleiding. Het wiel is al een keer uitgevonden, daar hoeft u uw kostbare tijd niet in te steken. Zorg er wel voor dat u het beleid zelf maakt. Het is immers uw onderneming en het beleid moet vanuit uzelf komen.
2.Procedure
Zorg dat het beleid vervolgens wordt vertaald naar heldere procedures en eventuele technische middelen die daarbij horen. Procedures werken alleen als deze ook worden uitgevoerd en op het moment dat medewerkers deze kennen. Zorg er daarom voor dat alle relevante procedures bekend zijn bij de juiste medewerkers en herhaal dit periodiek.
3. Controle
Om zeker te zijn dat het beleid en de procedures goed worden uitgevoerd, moet u dit ook regelmatig controleren. Als u dat teveel tijd vindt kosten, kunt u dit controleproces natuurlijk ook automatiseren, zodat u slechts een overzicht krijgt van de gevallen die wel uw aandacht nodig hebben.
Voor meer informatie: http://www.beschermuwonderneming.nl/