Autobelastingen 2016
Autobelastingen 2016
De Staatssecretaris van Financiën heeft gereageerd naar aanleiding van de kritiek op de in de tweede nota van wijzigingen op het Belastingplan 2015 voorgestelde veranderingen in de autobelastingen. In de derde nota van wijzigingen zijn veranderingen opgenomen die meer voldoet aan de wensen van de betrokken partijen. Deze gaat om de aanpassingen voor het tussen jaar 2016. Tot 2016 zijn zaken wettelijk geregeld door de invoering van de Wet Autobrief 1. Per 1 januari 2017 moet de herziening van het belastingstelsel geregeld zijn, inclusief de autobelastingen.
Bijtelling
De voorgestelde bijtellingspercentages voor auto’s die in het jaar 2016 voor het eerst op kenteken worden gezet zijn als volgt:
Percentage catalogusprijs auto | CO2-uitstoot |
4% | 0 g/km |
15% | 1-50 g/km |
21% | 51-106 g/km |
25% | >106 g/km |
Huidige auto’s
Op auto’s die voor 2016 te naam worden gesteld, gelden deze aanpassingen niet. Het geldende percentage op het moment van ingang van het leasecontract of het tijdstip waarop de auto voor het eerst te naam wordt gesteld is bepalend voor de hoogte van de bijtelling.
Overige auto’s
Nulemissie-auto’s blijven vrijgesteld van MRB. Voor semi-elektrische auto’s komt een halve vrijstelling in de MRB. Verder bevat de derde nota van wijziging een verhoging van de drie hoogste schijven in de BPM (106-155 g/km; 156-174 g/km en meer dan 174 g/km).
Semi-elektrisch
In de praktijk zouden semi-elektrische auto’s vaak op conventionele autobrandstoffen rijden, hierdoor bestaan grote twijfels over het nut van de fiscale stimulering van deze auto’s. De staatssecretaris geeft aan het praktijkverbruik van de semi-elektrische auto’s in kaart te gaan brengen. De uitkomsten van dat onderzoek en de wijze waarop een bijdrage aan de vermindering van de CO2-uitstoot verminderd kan worden zal hij in de Autobrief 2 aan de Kamer informeren.